torsdag 29. mai 2014

Dessertklubben?

Det avholdes fortsatt Middagsklubb, annenhver uke hos Miss J og annenhver uke hos meg - for en god tradisjon! Noen ganger slår vi på stortromma og lager tre-retters, andre ganger blir det litt enklere med bare middag og kanskje en liten bit til tekoppen etterpå. Men de to siste ukene har det vært fruktdessert som gjelder  - DIGG!

For to uker siden var det jeg som skulle til pers, og jeg lagde "Bentes Blåbærkake", en oppskrift jeg fant på jobbens sosiale internsider, og som ble servert i Annys 60-årslag for en stund tilbake. Gøy :)

Kaka er ganske enkel, men åh-så-god! Og enda bedre; jeg lagde vaniljekrem på egenhånd - det blir sååååå godt!!

Sukker og egg rørt sammen
For å lage vaniljekrem trengs vaniljestang, melk/fløte, sukker og det er vel det? Og egg! Jeg brukte 3 egg og 3 dl fløte/melk (blanda litt fordi jeg hadde noen skvetter her og der).

Internett er ikke helt enig med seg selv i hvorvidt man må la vaniljefrøene trekke i melkeblandingen først og så ha i egg og sukker når melkeblandingen har kokt opp, eller om man bare kan ta alt oppi kjelen i en smell og røre som besatt. Jeg er fan av "de enkle løsningene", så jeg hadde alt oppi på en gang, og det funka fint :) Men pass på at det ikke koker - OG rør hele tida!

Vaniljekrem - nesten ferdig!
Vaniljekrem er bare så digg, og helt aldeles nydelig når den er varm, så egentlig stod kaka litt i fare for å aldri bli en kake.. Jeg ble nødt til å smake på vaniljekremen opptil mange ganger mens jeg lagde resten av middagen og kakerøra.. Men det var heldigvis nok igjen!

Og sammen med egenplukkete blåbær (fra i fjor, mer om det her), hadde det sikkert vært godt nok som det var! Men det ble altså kake.. Bentes blåbærkake :)

 


Og her er oppskriften, i min versjon:

Bunn:
125 g hvetemel
120 g sukker
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
125 g smør
2 egg

Fyll:
Vaniljekrem - jo mer jo bedre :)
Ca ½ kg blåbær

Bland mel, sukker og vaniljesukker, smuldre i smøret.
Rør inn eggene.
Bruk slikkepotten og glatt deigen ut i en springform (26 cm) eller paiform.
La deigen gå ca 1 cm oppover kanten.
Lag vaniljekrem etter den vage oppskriften over, eller finn en på Internett - det er drøssevis av dem..
Fordel vaniljesausen oppå deigen.
Fordel blåbærene oppå til slutt.

Stek kaken på nederste rille ca 35-40 min.

Ta-da!

Kaken smakte aldeles herlig - søt og god og til og med litt knasete i kanten - perfekt :) Takk Bente!

Så denne uka var det Miss J´s tur, og som vanlig ble det ingen skuffelse.. La meg presentere:
Lun mango og ananas med kokos og honning og et dryss av mørk sjokolade over - servert med naturell yoghurt..
Velbekomme!! =)






Hm, merker søtsuget melder seg.. Jeg må gå og se hva som finnes i skapet.. Hihi!

1 kommentar: