mandag 17. november 2014

Liten strikkebukse

Jeg er en frihåndstrikker, og følger sjelden oppskrifter. Ok, da, det hender, men de er så vanskelige å lese og det er så krøkkete å måtte sitte sånn og telle og styre, og det å strikke prøvelapper, det er bare uaktuelt! Så da blir det jo også en del prøving og feiling, og også hender det rett som det er at størrelser blir feil fordi jeg ikke har strikki den evinnelige prøvelappen.. Men så er det også veldig gøy når resultatet ser sånn nogenlunde ut, og så får jeg alltid lyst til å prøve en gang til, "men denne gangen vil jeg gjøre sånn.." eller "det må jo bli litt bedre hvis jeg legger ut der i steden for der.."

Så her kommer en strikkeoppskrift på en liten restegarnstrikkebukse som jeg har strikket på et par kvelder. Den er ganske liten, og passer nok på en av de minste blant oss i noen uker i starten av livet, kanskje ;) Men da skal de vel også ha bukser på, så det er jo greit!


Jeg har strikket beina først, og begynner altså nederst med å legge opp 30 masker på pinnestr 3. Her bruker jeg strømpepinner, jeg strikker altså rundt og rundt med 5 pinner. Jeg har brukt Drops Extra Fine Merino-garn, og jeg strikker ganske tett, så dette kunne også vært strikket på større pinner.

Strikk annenhver rett og vrang i 6 runder. Bytt farge (hvis du vil ha striper) og gå over til rettstrikk, samtidig som du legger ut 10 masker jevnt fordelt på runden. Da er det 40 masker på en runde.
Jeg har strikket 10 runder, og så byttet farge (bortsett fra helt første stripa i rettstrikk, det var så lite garn så det var bare nok til 3 runder..)
Når beinet er ca 20 cm totalt, settes det over på en hjelpepinne, og man strikker et bein til på samme måte.

Så skal begge bein settes sammen, og da har jeg funnet et triks på en strikkeblogg, Pickles, husker ikke hvilken oppskrift det var i, men trikset var i alle fall å legge ut masker mellom beinene både foran og bak. På denne måten skapes mer rom i buksa. Jeg la ut 4 masker foran og 4 masker bak bak, og strikket videre på strømpepinner, for det er ganske trangt og krøkkete å strikke sammen to bein, det er liksom ikke helt plass i starten. Det går seg til, så etterhvert kan man gå over til en rundpinne, da går det mye lettere. Før har jeg løst det å sette to bein sammen på arbeidet på samme måte som når man fester ermer på genserbolen, ved å felle X antall masker under ermet og på bolen og så sy sammen etterpå. Det har blitt en mer bevegelig løsning på det ferdige plagget, syns jeg.

På andre runde etter at man har strikket begge beina inn i arbeidet, legges det ut 10 masker jevnt fordelt på baksiden av buksa, dette er for å lage mer rom til bleiebaken! Arbeidet teller nå 40+40+4+4+10=98 masker. Jeg la ut 4 masker til jevnt fordelt et par runder seinere, også på baksiden av buksa, og strikket videre med totalt 102 masker.

Det å skape nok plass til bleiebaken  har jeg gjort på en annen måte tidligere, og jeg har også sett andre bukseoppskrifter som gjør dette ved å strikke litt frem og tilbake på baksiden av arbeidet, slik at buksa til slutt er lenger bak enn foran. Det blir sikkert minst like bra, kanskje bedre, men det passet ikke så godt med stripemønsteret mitt, derfor gjorde jeg ikke det denne gangen.

Etter 15 cm går man over til vrangbord og strikker rett og vrang annenhver maske i 3-4 cm. Buksa måler til slutt 36-37 cm totalt. Hadde jeg hatt mer garn, så hadde jeg strikket vrangborden lenger, både fordi den forhåpentlig gjør at buksa sitter oppe, og for å være sikker på at det blir plass til bleiebaken! Neste gang ;)

Fell pent av, og fest tråder.

Dette er som sagt en liten bukse, dersom man vil strikke noe tilsvarende til større barn, så kan man legge ut og strikke lenger og på større pinner og kanskje til og med med dobbelt garn, det finnes uendelig med muligheter på strikkefronten! Lykke til!


Husmorpoeng! Og hvis man ikke er en strikker, så kan man jo heller lage seg kakao med krem - også en ypperlig kveldsaktivitet i november!







1 kommentar:

  1. Takk, du er ein knupp, Gunhild! Og så har du langt større strikkeskills enn meg. Men no har du forklart så bra, at dette må eg prøve :)

    SvarSlett