onsdag 15. oktober 2014

Hjemmelaget müsli

Husmorpoeng! Jeg har laget müsli, for første gang, og det ble så vellykket! Enkelt og mye raskere enn jeg trodde - dette kommer jeg til å gjøre flere ganger :)

Jeg ble inspirert av Marthe, på Marsipan og smilefjes-bloggen, som igjen har blitt inspirert av Trines matblogg, og originaloppskriften finner du her. Jeg hadde ikke alt som skulle til i skapet, men tok det jeg hadde og trikset og mikset litt - med hell!





Oppskriften fra Trines matblogg:
  • 250 gram (økologiske) havregryn
  • 50 gram solsikkekjerner
  • 50 gram sesamfrø
  • 5o gram mandler (skivet)
  • 50 gram valnøtter, grovt hakket
  • 50 gram hasselnøtter, grovt hakket
  • 25 gram brunt sukker
  • 2 klyper maldonsalt
  • 1 dl eplejuice (eller annen fruktjuice)
  • 1 ss honning
  • 1 ss smør (eventuelt solsikkeolje)
  • 75-100 gram tørket frukt og bær (feks eple, aprikos, tranebær, fiken)
  • eventuelt 3 ss tørket blåbær
Jeg hadde ikke mandler, så jeg tok gresskarkjerner i steden for, og jeg hadde ikke vanlig "gul" eplejuice, men eple- og granateplejuice. Det ødela ikke for resultatet! Og av tørket frukt og bær hadde jeg noe kalt "eksotisk miks", som inneholder bananchips, rosiner, kokosflak, papayaterninger og ananasterninger. Tipp topp!

Og slik gjør du:
  • Varm juice, honning, smør og brunt sukker i en kjele til alt er smeltet.
  • Bland alt det tørre bortsett fra tørket frukt og bær.
  • Hell det våte over det tørre og bland godt.
  • Spre blandingen utover bakepapir på en stekeplate, forsøk å få det jevnt og fint. 
  • Stekes på 140 grader i 50-60 minutter, og så må man røre litt i det innimellom for at det skal bli jevnt stekt. Jeg anbefaler å følge godt med første gangen, siden alle ovner oppfører seg litt forskjellig..
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar