onsdag 1. oktober 2014

Epleslang og eplekake



Det er plutselig oktober, dere! Og da er høsten her, og med det gode, modne epler i lange baner :) I år som i fjor fikk jeg lov til å gå på epleslang i bestemors hage, og jeg plukka med meg både fine og rare epler - alle smaker like godt!

Jeg prøvde å leite opp en eplekakeoppskrift her på bloggen, men så viser det seg at jeg ikke har lagt den ut før!! Det er en glipp, men her kommer den i alle fall :) Den er nå testet flere ganger, og den blir helt nydelig hver gang! 


Jeg husker ikke hvem som har gitt meg oppskriften, beklager, det er også mulig jeg har funnet den på en blogg, men jeg klarer ikke huske hvor nå, for jeg har hatt den en stund.. Opphavsretten tilhører muligens Familien nr. 9, 1998 :)
Saftig eplekake: 
En god og saftig eplekake som det bare tar noen minutter å få i ovnen. Server gjerne nybakt, kanskje med iskrem eller pisket krem til, kaken er VELDIG god uansett. Oppskriften er funnet i et gammelt bilag til Familien(9/98).
Ingredienser

150 g hvetemel
150 g sukker
1 ts bakepulver
150 g smør, kjøleskapskaldt, meierismør blir EKSTRA godt!
2 egg
ca 4-5 epler, gjerne syrlige
2 ts sukker, VELDIG godt med perlesukker!
1 ts kanel
hakkede mandler etter smak, gir VELDIG god smak.

Slik gjør du
Sett stekeovnen på 180 grader.
Fest bakepapir i bunnen av en 24 cm springform, smør papiret.
Bland mel, sukker og bakepulver i en bolle.
Skjær smøret i terninger som smuldres i det tørre.
Pisk eggene inn i røren.
Fordel røren i formen.
Skrell, rens og skjær eplene i forholdsvis store båter.
Stikk dem ned i deigen.
Bland sukker, kanel og mandler, dryss det over kaken.
Stek kaken i nedre del av ovnen i ca 45 minutter,sjekk gjerne etter 40 minutter om den er ferdig.
Avkjøles litt før den legges over på fat.




Jeg stekte kaken bare 30-35 minutter, for formen var litt for stor og dermed blir jo kaken lavere og kjappere gjennomstekt. Den ble helt perfekt!! 




Helt tydelig veldig, veldig god kake ;)




God epleslang og god baking til alle! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar