tirsdag 13. november 2012

Husmortriks #

Husmortriks #8:

Hvis man skal fryse blomkål: " Forvelling -  Blomkål som skal fryses bør deles i buketter og forvelles i rundt 3 minutter. De kan ligge i fryseren i 10-12 måneder, og legges direkte i kokende, saltet vann når de skal brukes."

Husmortriks #9:

Hvis man skal koke et helt blomkålhode: "Koketid - Blomkål blir raskere kokt hvis man skjærer et dypt kryss i stilken. Beregn 10-15 minutter for et helt blomkålhode, og 5-10 minutter for et oppdelt. Ikke la blomkål koke for lenge, da den lett blir vassen og smakløs. Man kan også tilsette litt eddik eller sitron i kokevannet for at blomkålen skal beholde sin fine, hvite farge."

Kilde: 1001 kjerringråd og husråd - i moderne tid. Av Marianne Berge-Hansen.

Eller, man kan fryse ned ferdig hjemmelaget blomkålsuppe (alt du trenger er løk eller purre, kyllingbuljong, blomkål, hvit pepper og en kjele. Og en blender eller sånn stavmixer. Ta-da! Om ikke jeg har tipsa om denne suppa før?)
Gjett hva jeg skal ha til middag? :) Mmmmmmmm -  passer perfekt på en kald novemberdag.

Ellers har jeg lest i Kokkens Kalender at det eneste fornuftige å gjøre i november er å drikke varm sjokolade, så det har jeg tenkt å ta på alvor! Jeg har en date med en kakaokopp i dag, og en i morra :) Merker humøret kommer sigende bare med tanken!

3 kommentarer:

  1. Putt litt chili i den kakaoen, og jeg lover deg det blir enda bedre!

    SvarSlett
  2. Har du et husmortriks for å få gutter som ikke liker blomkål til å like det også?

    SvarSlett
    Svar
    1. BACON!!! I mengder :) :) Passer ypperlig med noe salt og fett ved siden av en kremete mild suppe! Bacon er fort vekk løsninga på alle problemer, egentlig.

      Slett