torsdag 1. november 2012

Wovember!

Yeah, det er 1.november i dag, og feministen i meg har våkna!
Med novembermåned kommer også Movember, guttas mulighet til å gro bart for en god sak (sette fokus på prostatakreft), som jo resulterer i mange festlige utseender på kara over hele verden, faktisk. (Bevegelsen starta i Australia noen år tilbake, har vokst seg til å bli en greie, bare google og se..)

Jeg syns fokus på prostatakreft er bra, og vi damene har jo fokus på brystkreft hele oktober, som også er bra, men en rosa sløyfe er ikke så festlig, ikke på den latterlige eller humoristiske måten i alle fall, så derfor vil jeg i år prøve å få med meg flere på Wovember!

Hva gjør man: La håret under armene (og på legga om man er skikkelig tøff) gro i hele november! Hvorfor: For å sette fokus på kvinnelige krefttyper (men ikke for å stjele fokus fra mannlige!)
               For å sette fokus på samfunnets skrudde syn på kvinnekroppen!
               For å ha det litt artig!
               For å skape en snakkis rundt helse og kropp, og samtidig få mulighet til å trekke på smilebåndet :)

Utfordringen er hermed gitt!

Jeg kan med stolthet si at jeg gjorde detta i fjor, men det var ikke så lett å få mange med seg.. Jeg snakka med folk om det, og mange syns det var en festlig idè, men å faktisk gjøre det satt lenger inne hos de fleste.. Men jeg gir ikke opp av den grunn! Nytt år, nye muligheter! Det er ufarlig moro, men setter fokus på flere viktige ting. Jeg tror det er viktig å kunne le og tøyse også med alvorlige ting, som kvinnesyn og kreft, men hovedpoenget må være at det fokuseres på dette. Så gi barberhøvelen tidlig juleferie, og gled kjæreste, samboer, ektefelle, nære venninner, damene i dusjen på treningssenteret og julebord-i-november-deltagere; de får noe å tenke på, snakke om og smile av!

Sjekk ut Frøken Makeløs sitt innlegg om saken også, frokenmakelos.com, og hennes forslag til neste års oktoberprosjekt :)

Lykke til :)

1 kommentar:

  1. "Hva gjør man: La håret under armene (og på legga om man er skikkelig tøff) gro i hele november! Hvorfor:
    For å sette fokus på kvinnelige krefttyper (men ikke for å stjele fokus fra mannlige!)
    For å sette fokus på samfunnets skrudde syn på kvinnekroppen!
    For å ha det litt artig!
    For å skape en snakkis rundt helse og kropp, og samtidig få mulighet til å trekke på smilebåndet :)"
    -------
    Du er tøff :)

    Sigmund

    SvarSlett