lørdag 3. november 2012

Husmortriks #

Husmortriks #7:

Bruk kaffegrut i potteplantene, som erstatning for, eller tillegg til plantegjødning :) Men ikke overdriv noen av de, too much of a good thing can be too much..

Kilde: Egenprøvd, og deretter selverklært suksess!

Jeg fikk for et par år siden en gerberaplante av ei venninne, som stod lenge og blomstret flott i vinduskarmen min. Så blomstret den en dag av, men plutselig hadde rotsystemet delt seg i to nedi potta, og jeg delte den dermed, og hadde to gerberaplanter i kærmen, som etter delinga blomstret på nytt og på nytt. Så kom det en litt tyngre periode for mine gerberaer, og de sluttet å få blomster, ble gule i bladene og ganske så slappe (høstdepresjon?). Dette varte vel nesten et år, og jeg tenkte flere ganger at nå hiver jeg de bare, de er jo ikke engang pene.. Jeg prøvde med vanlig blomstergjødning, men det hjalp ikke i dette tilfellet..
Men så kom jeg på at jeg et eller annet sted har hørt at man kan putte på kaffegrut, så jeg helte restene fra presskanna over de to plantene, og på kun et par dager var det plutselig liv i leiren igjen! Det kom nye blader og til og med nye skudd! Oh joy! Jeg klippa vekk alle de gule bladene, og la også merke til at den ene planta har delt seg, igjen! Så nå må jeg etterhvert potte om, men før det må jeg kjøpe nye potter..
Skulle nesten tru jeg hadde grønne fingre :D Sjekk dissa da! (Og de har altså vært aldeles gule og slappe og blomsterløse i lang lang tid..)






2 kommentarer:

  1. Nå har jeg fulgt rådet ditt og venter spent :)

    Signe

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det blir suksess, jeg er veldig overraska over resultatet sjøl, men de er enda høyere og rødere enn på dissa bildene nå, så det er tydelig at mine planter likte det godt.. Hvem setter ikke pris på en god kopp kaffe? ;)

      Slett