torsdag 10. januar 2013

Middagsklubb #

Middagsklubben er i gang igjen etter juleferie og nyttårsfeiring i forskjellige deler av landet osv osv. Ikke at pausen har vært så lang, det var da 3 julemiddager + julebord i desember, og januar er da ikke så aldeles fryktelig gammel enda..
Kort intro av Middagsklubben: Hver onsdag møtes Miss J og jeg og nyter en bedre middag, hjemmelaget of course, gjerne med godt drikke til. Planen er at det skal være annenhver gang hos hver av oss, men det blir ikke alltid sånn. Det er da heller ikke så nøye! Poenget er å møtes, å lage mat til hverandre og dele et hyggelig måltid sammen :) Og å prøve ut nye ting og triks på kjøkkenet, selvfølgelig!

I går stod det Jamies kylling på plakaten, og jeg brettet ermene opp og gikk i gang. Oppskriften er enkel nok, ta en stor kylling, trykk masse kryddersmør mellom kjøttet og skinnet og steik i ovnen med utvalgte rotgrønnsaker og poteter i lengre tid, og velbekomme! Oppskriften jeg brukte fant jeg her, det finnes sikkert tusenvis av varianter, jeg trykka bare på den første jeg fikk opp på googlesøket.. Enkelt og greit :)

Og det smakte nyyyyyyyyyyyydelig!! Beste kyllingretten jeg noensinne har laget, og jeg må si det var rimelig enkelt til og med! :)

Bli inspirert!


Kryddersmør før det blandes sammen: smør, serranoskinke, skallet av en sitron, frisk timian, et hvitløksfedd, salt og pepper.



Kryddersmøret i sammenblandet form



"Hvor er egentlig det derre brystbeinet på kyllingen? Er dette riktig vei? Å ja, skjære inn her? Ok.."



"Ja, jammen, der blei det jo en hel lomme jo!"



Ferdig stuffa kylling med sitroner i magen og smør innunder huden



Nøye utvalgte rotgrønnsaker, gulrot og sellerirot, og halve hvitløksfedd..



Ooooh, blomster til vertinna!!! Tusen takk :)

 

Det ferdig stekte middagsmiraklet! mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm


Og du og du som det smakte!!!
Himmelsk, rett og slett, og i alle fall ikke siste gang jeg lager den! Jeg bytta ut parmaskinke, som det står i oppskriften, med serranoskinke, eller var det omvendt? Beklager, ingen skinkeekspert! Spiller ingen rolle, digg blei det uansett!!


Og selv om det bare er januar, så er det flotte blomster å få tak i, hurra :)





.. og jammen gikk det ikke med et par gode gulrotskålmuffins til dessert ;)

1 kommentar: