mandag 8. oktober 2012

Det gror i kærmen

Det gror jammen godt i kærmen, sjøl om det stort sett er mørke dager for tida. Jeg har noen avocado-planter på gang, et veldig spennende prosjekt. Kan jo skryte litt først av min meget vellykkede avocadoplante, som nå rager mer enn 1 meter over bakken, og ser ut til å ha store planer om å bli et lite tre. Plutselig kommer den med et skudd i toppen, og vokser gjerne 5 cm på 3 dager, i tillegg til å få 4 nye blader. On drugs? Might be..
Her er vidunderet, bildet er tatt i slutten av september.

Her kommer det nye skudd
 Trikset er å ta hele avocadosteiner og legge i vann et par uker, til det brune skallet sprekker litt opp. Dette ser fryktelig ekkelt ut, egentlig, men det trenger jo ikke stå framme midt på bordet, men kan like gjerne stå litt gjemt på kjøkkenbenken.
Etter et par uker legges steinen i jord, og nå må man smøre seg med tålmodighet, for det virker som det går en evighet uten at noe skjer, men så plutselig en dag :

Her er den ene nye håpefulle avocadoplanta

Og her er den andre!
 Så stikker det opp små spirer av jorda! Jeg blir ofte veldig utålmodig, og må sjekke om det skjer noe nedi blomsterpotta, og etter en stund, så ser det sånn ut der nede :

Haha, her er det liv!


Så nå har jeg jammen to nye avocadoplanter på gang, og det i oktober! Siden disse bildene blei tatt, i slutten av september, har de nye plantene vokst ca 15 cm, begge to, og har antydninger til pittesmå blader på toppen, mens den store avocadoplanten, Hr. Avocado, har 10 cm lange blader i det "nye" skuddet..

Noen dager seinere var bladene flere cm lenger
 
Avocadoplanter anbefales, det er billig moro! Jeg vil gjerne høre åssen det går  med deres prosjekter :)

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha, men det var jo ikke den som skulle være i fokus, det var jo Hr.Avocado! Jaja, sånn er det, får vel vurdere et interiør-innlegg en gang, hvor jeg viser fram møblene mine..?

      Slett