mandag 15. oktober 2012

Eplesyltetøy og knekkebrød

Bloggen gir et inntrykk av at jeg lager mye mat, og det liker jeg, så da fortsetter jeg å skryte av det når jeg først setter i sving og lager noe hjemmelaget. I dag har jeg bakt knekkebrød, etter oppskrift jeg har fått av en kollega, Lars, som nok skulle ønske han kunne vært husmorblogger sjøl ;)

Den første plata brant jeg skikkelig, hehe, så den ligger i bunnen av boksen og syns ikke på bildet! Man må visst kjenne ovnen sin godt når man driver med detta..

Oppskriften er som følger:  -->

2 dl sammalt rug (fin)
2 dl havregryn (lettkokte)
2 dl havrekli
2 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
2 klyper maldonsalt
7 dl vann
*********************
Rør alt sammen og la røra/deigen svelle i 15 minutter.
Fordel røra på 3 bakeplater dekket med bakepapir eller silikonmatter. Smør
den tynt utover.
Stek en bakeplate om gangen på 180 grader i 42 minutter (jeg stekte siste
brett i 45 minutter og da ble knekkebrødene sprøere...)
Ta ut brettet etter 10 minutter av steketiden og rut opp passende stykker
(jeg brukte en stekespade av tre). Stek så videre. Avkjøl på rist, og
knekk dem opp før de er helt avkjølt. Oppbevares i lufttett boks.

Jeg bytta faktisk ut 1 dl linfrø med 1 dl gresskarkjerner, for jeg liker ikke linfrø, men digger gresskarkjerner. Det ser ut til å ha funka :)

Og her om dagen lagde jeg eplesyltetøy nok til hele vinteren (håper jeg!). Trikset når man ikke har sin egen eplehage på landet er å kjøpe norske epler i kilosposer, for eksempel fra First Price, det koster ingenting, eller ca 15 kroner per kilo, og funker fett til syltetøy. 

Oppskrift:
Veldig på slump prøv deg fram sjøl..
Skrell eplene og fjern kjernehuset.
Kok opp sammen med sukker (smak deg fram til hvor søtt du liker syltetøyet ditt, jeg syns butikksyltetøy er alt for søtt, så hjemmelaget blir en friskere variant her i huset..)
Ha i noe syltepulver eller frysepulver, så det holder litt lenger og ikke blir dårlig. Dessuten blir det fort til tjukkere også, det er digg.
Kok til alt er mos, ha i en tanke kanel (mmm!) og rør.
Legg på nykokte glass og la stå opp ned for å lage vakum mens de kjølner på benken.

Velbekomme!

Dagens lunsj: knekkebrød med eplesyltetøy..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar