søndag 2. desember 2012

Årets adventskalender

Adventskalender - spenning, ekstra kos, forventning.. Eller stress, mas, dyrt og unødvendig? Debatten har vært innom de største mediene (Aftenposten og Dagsrevyen i alle fall), og på mange blogger her og der. Noen er kritiske, noen er positive, handelsnæringen er selvfølgelig stor fan av at alle barn skal få gave hver dag, det må jo være gunstig - for noen..

Noen mødre (jeg tror det er feil at det bare er mødre som lager adventskalender, men må jo også innrømme at jeg ikke veit om noen fedre som gjør det, så rop gjerne ut om du er far og lager julekalender!) fokuserer på kosen, andre på stresset. Og jeg kan skjønne at det er begge deler. Det er kos å pakke inn mange små gaver. Og det er stress å kjøpe inn alt sammen. Mange blogger legger ut bilder av søte små pakker med lure gaver i, andre kaster seg på bølgen av de som lager kalender litt mot sin vilje  - med en viss form for "sosial tvang" som egentlige grunn..

Jeg har ingen barn, og lager dermed ikke julekalender. Jeg har gjort det mange år tidligere, til nære venner eller kjæreste. Jeg har også fått kalender av mamma (!) i litt for mange år, kanskje, men det er jo hyggelig :)

I år gir jeg bort en anderledes kalender. En heldig utvalgt av mine venner får en sms hver dag hvor det står noe positivt om denne personen. Intet mer, intet mindre. En slags komplimentskalender, kan man si :) Og det er både gøy og utfordrende, men det tar verken lang tid eller koster særlig mye penger. Og jeg tror det betyr noe for denne personen.

Det som er så topp er at jeg også får en sånn kalender - av en annen :) :) Og det er bare helt fantastisk!!! En melding om dagen, hvor det står noe hyggelig om meg - tenk at noen gidder, det er virkelig fantastisk :)

Så det er årets kalenderutfordring : Si noe pent til en annen hver dag :)
Kalender kan selvfølgelig få den utformingen som passer best; sms, mail, ringe, si det i forbifarten. Man kan gi det til den samme hver dag, eller en ny hver dag. Og man får sjøl noe å smile av, øvd opp kompliment-giver-evnen, og gleden av å vite at man har fått en annen til å smile :)

Jeg gleder meg til hver eneste dag fram til jul  - hurra for det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar