onsdag 5. desember 2012

"Heksekalender"

Jeg har en sånn veldig festlig årskalender, eller "bok" som man skriver alt i, almanakk eller 7.sans er det mange som kaller det.. Min er i alle fall inspirert av gamle sagn, overtro og tradisjoner. Det står foran i boka: "Blant et vell av folketro, overtro og varsler har vi prøvd å plukke ut det mest spennende". En skikkelig heksekalender, med andre ord, og den har gitt meg en god del latter igjennom året :)
Denne ukens merkedager har jeg lyst til å dele med dere:

Mandag var det ingen verdens ting, men tirsdag var det "Barbromesse. I dag skal alle juleklær og vinterklær kontrolleres". Onsdag har heller ingen spesielle ting knyttet til seg, mens torsdag ser skummel ut: "Nilsmesse. En uhellsvanger dag. Vær forsikting og ikke plystre engang." Fredag står det bare : "Sjekk morgedagen!", så da måtte jeg bla over og sjekke lørdagen, hvor det står: "Marias unnfangelse. I dag er kvinnene ekstra ømme og kjærlige."
Så hyggelig, da :)

Moralen må være : Pass dere på torsdag, og lørdag.. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar