lørdag 15. desember 2012

Strikkerier til julefester

I år etter år har jeg samme problem når jula nærmer seg; det hadde vært så ufattelig fint med en enkel svart bolero å ha over finkjolene, men hvor finner man en enkel svart bolero når man virkelig trenger det? Ikke i butikkene, etter det jeg kan skjønne..

Så jeg tok pinnene fatt, og "ni-strikka" som en gal for å bli ferdig til julebordet. Resultatet ble ganske så fint:

Jeg brukte den til "Fine røde kjolen" på julebord med jobben.






Og til "Den lille sorte" på julekonsertene i desember (jeg synger i kor) :





Oppskriften har jeg funnet på Pickles, og boleroen heter Grace Jones Bolero. Jeg har ikke brukt pickles-garn, men kjøpte noe superwash ullgarn, så den er god og varm :) Syns den ser fin og bølgete ut, og vurderer å strikke en til i et mykere og mer "hårete" garn. Men da vil jeg nok strikke den noe kortere på armene, for den kan strekkes ganske langt, og etter en vask, så ser den rimelig mye lenger ut..
Oppskriften er kjempeenkel, og det eneste man strengt tatt trenger å kunne er å strikke rett, vrang og rundt og rundt :)

Så er jeg klar for årets største "pynte-seg"-sesong!

3 kommentarer:

  1. Så fin! Ante ikkje at du hadd strikka sjøl! IMPONERT! kan du strikk til meg? ;) Eller vær støttekontakt når eg strikka sjøl? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vil være støttekontakt :) Hurra! Veldig enkel oppskrift, mest rett og vrang, eller, bare rett og vrang :) Og man kan lure seg unna vrangen ved å snu det hele litt fram og tilbake..

      Slett
  2. Fin! Jeg strikker nok mye løsere enn deg, for min ble langermet da jeg strikka den i sommer.
    Bra jobba!

    SvarSlett